diumenge, 2 d’octubre del 2016

SEGUINT EL SEGRE EN FAMÍLIA
RUTA FAMILIAR EN BTT

Tot i que el riu Segre es pot seguir amb btt de forma més o menys contínua al llarg de tota la Vall de Cerdanya, des del seu naixement per sobre els 2400m d’alçada, fins més avall de Martinet, és el tram de Bolvir fins a Bellver el més adequat per fer un passeig en família: pel seu pendent, terreny i la distracció contínua de les palanques, passeres de fusta i senders.

El camí de Sant Jaume (sender 153) entre Bolvir i el Santuari de Quadres és una de les pistes més transitades per famílies amb nens que volen fer un passeig amb bicicleta de muntanya. El suau pendent i l’absència de trànsit el fan perfecte per iniciar-se en la pràctica de la btt.
No obstant, si es vol fer un pas més i començar a pedalar per algun sender sense dificultat, la ruta que proposem és perfecte per a nens i nenes a partir de 7 o 8 anys, que portin una bicicleta amb rodes de com a mínim 20” (millor encara si és de 24”).
Al llarg d’aquest recorregut de 12km sense quasi pujades (35m de desnivell positiu) i un pendent favorable de quasi 100m de desnivell negatiu, els nens trobaran pistes fàcils on acostumar-se a pedalar sobre terra, alguns senders divertits entre arbres i passeres de fusta, dos palanques per creuar el riu Segre i un munt de petites rieres on remullar-se a l’estiu.
La presència constant del bosc de ribera que ressegueix el riu Segre fa alhora que sigui una ruta amb molta ombra, perfecte per fer durant els mesos d’estiu i és especialment bonica durant la caiguda de la fulla, ja a la tardor.
Si deixem el cotxe a qualsevol dels aparcaments de Bolvir, per començar la ruta haurem d’anar a buscar la plaça Major, des d’on surt el carrer del Camí Ral que va a creuar la Carretera N260. És aquest encreuament el punt més perillós de tota la ruta ja que, com passa en altres punts de la mateixa carretera, tot i la gran afluència d’esportistes i famílies, encara no s’ha resolt amb cap pas soterrat.
Ja a l’altra banda de la carretera, l’asfalt es converteix ràpidament en una pista de terra en molt bon estat que transcorre entre camps de conreu i pastura. Seguint sempre aquesta pista principal (sender 153) farem els primers 3,7km fins que trobem una altra pista que, procedent d’All, creua perpendicular i ens acosta fins al riu Segre i la palanca de Sanavastre (sender 158).
Abans de trobar la palanca creuarem el primer curs d’aigua, que com en altres punts del recorregut, ho podrem fer a través de la passera de fusta o directament per dins la riera, i es convertirà en la primera aventura d’on sortir ben moll si encara estem als mesos de més calor.
Passarem per davant la palanca de Sanavastre (que podem creuar d’anada i tornada) i seguirem pel primer dels senders que recorrerem seguint el riu Segre (sender 153b). Per dins el bosc de ribera, aquest sender combina els trams de terra o herba amb passeres de fusta prou amples i rectes com per no haver de baixar de la bicicleta.
Els següents 4km seran una combinació d’aquests senders amb trams de pista més amples, fins arribar a la segona palanca (una petita presa), ja a l’estret d’Isòvol. A diferència de la palanca de Sanavastre, aquesta la creuarem per seguir per l’altra vora del riu, en un tram de camí envoltat d’espessa vegetació que recorre tot l’estret d’Isòvol.
A la sortida d’aquest sender passarem per sota el pont de la carretera N1411 i creuarem el torrent de la Bavosa (aquest cop obligadament per dins l’aigua) per continuar per un camí amb molta ombra que desemboca al torrent de la Fou de Bou. Remuntant aquest torrent una vintena de metres (per dins el seu curs o per la passera), sortirem finalment a la carretera que ens durà en menys d’un quilòmetre fins al centre de Bellver.
Si hem previst la combinació de cotxes, el segon vehicle el tindrem ja a Bellver. Si no és així, haurem de tornar pel mateix camí (ara amb una mica més de pujada que a l’anada), o fins i tot, si veiem que l’anada ha estat molt àgil, podem allargar la tornada creuant la palanca de Sanavastre i recorrent els senders 148 i 749 de l’altra vora del Segre, també molt divertits i una mica més esportius, per acabar fent una sortida de 30km i poc més de 100m de desnivell positiu.
Si a més voleu que una empresa especialitzada us organitzi tota la sortida, us llogui les bicicletes, o converteixi aquesta ruta en un petit curs de tecnificació per nens, a Tracks de Cerdanya us poden assessorar de tot plegat.