dimarts, 7 de juliol del 2015

Ruta circular per la plana cerdana

RUTA CIRCULAR PER LA PLANA CERETANA
EXCURSIÓ FAMILIAR EN BTT

Agradable recorregut per la plana cerdana, discorrent per camins planers, en gran part asfaltats, per trams ombrívols, pobles de caràcter ceretà i amb al·licient  cultural de visitar una mostra del romànic de la comarca.

La ruta comença a Alp i sortim de la vila en direcció nord-est pel carrer del Nord seguint el recorregut de la carretera GIV-4033. Passats tres-cents metres, deixem la carretera i prenem el camí d’Estoll, que gira a mà esquerra. Aquí hem de travessar la carretera de Puigcerdà, per un pas elevat seguim al nord deixant enrere diversos encreuaments i la desviació del camí d’Estoll a la dreta.
Al poc més dels 2 km, en la cruïlla, girem a l’esquerra deixant la pista principal, que se’n va a Soriguerola. Als 3 km passem per davant l’aeròdrom de la Cerdanya i girem a l’esquerra, on dos-cents cinquanta metres després, hi ha una nova cruïlla que hem d’agafar a la dreta direcció a Sanavastre.
Un cop arribem al poble sense deixar el camí, quasi fins al final d’aquest, a mà esquerra, podem veure l’església romànica, molt modificada, de Sant Iscle i Santa Victòria, un edifici d’una sola nau sense absis, amb arc de canó, dues capelles laterals de mig punt i campanar d’espadanya.
Sortim del poble cap al sud en direcció a la urbanització del Pla tenint en compte la següent desviació (5,5 km), on cal girar a la dreta vorejant la bassa de Sanavastre. Quasi al límit de la urbanització del Pla ha una bifurcació on s’ha de girar a la dreta (oest). A la tornada passarem molt aprop d’aquest punt. Seguin la pista principal, ens trobem una altra bifurcació, fem uns giravolts i continuem cap a l’oest, anant a parar a una pista que hem d’agafar direcció nord cap al riu Segre i al molí de Prats. Ja prop del riu, trobem la pista que ve de Sanavastre i girant a l’esquerra baixem i passant molt a prop de la riba esquerra del Segre.

Un cop creuem el torrent de Cobertrada, arribem a una cruïlla al costat del molí de Prats. Deixem el molí a l’esquerra i seguim recte pel camí que ens porta al petit nucli rural de Sansor. Sense entrar-hi, girem a l’esquerra per agafar la carretera asfaltada que hi ha entre el molí de Prats i el poble de Prats. Tombem a l’esquerra, deixem l’accés a una granja també a l’esquerra i, tot seguit, girem a la dreta prenent una altra pista que ens duu a Prats.
Un cop al poble entrem pel carrer de la Font i, arribats a l’escola de Sant Serni, tombem a la dreta, hem de travessar la carretera de Bellver de Cerdanya a Alp i, deixant l’accés al cementiri a la dreta, pugem fins a l’església de Sant Salvador de Predanies, edifici romànic del s. XII reformat que es troba damunt d’un turó amb molt bones vistes sobre la Cerdanya i les serres que tanquen la comarca. Fem mitja volta pel camí per on veníem, i un cop al poble deixem l’ajuntament a mà esquerra i seguint pel carrer Major, agafem el camí del Riu fins a una cruïlla que hem d’agafar a la dreta, travessem el torrent de Cobertrada i ens dirigim cap al Pla.

Aquí tornem a passar prop d’un tram ja fet, de Sanavastre al molí de Prats, tombem a la dreta i entrem a la urbanització del Pla. Arribat aquest punt hem de creuar de nou  la carretera GIV-4033 i anem direcció sud-est cap al poble de Tartera. Aquest és un petit nucli rural pertanyent al municipi de Das. Seguint la nostra ruta arquitectònica del romànic, hem de visitar-hi l’església de Sant Julià, aquesta data del segle XII, està compost per dues naus, cadascuna amb un absis semicircular. Un cop feta la visita tornem enrere fins a la desviació de l’entrada i ara anem a la dreta. Al cap de cent cinquanta metres tombem a l’esquerra i agafem el camí que es dirigeix a Das. A la segona desviació, una mica abans del km 17, agafem una carretereta direcció al Centre Esportiu fins a la carretera GIV-4033. i d’aqui uns 150 metres fins al camí de Mosoll.

Un cop al poble de Mosoll el travessem cap a la dreta per la carretera de Sanavastre, que es deixa tot seguit per prendre a l’esquerra el camí asfaltat que porta a l’església de Santa Maria. Construcció senzilla, però d’un estil molt pur, documentada a finals del segle X. És de planta rectangular, consta d’una nau amb absis semicircular, volta de canó apuntat i campanar de cadireta. El frontal de l’altar, després d’un incendi el 1936 està conservada al MNAC. Ja tornant cap a l’inici de la ruta, hem de continuar pel camí en direcció nord-est fins a la desviació que hem d’agafar a mà dreta per una pista que torna a Alp ja visible, creuem la carretera de Puigcerdà per sota i entrem a la vila d’Alp.