dimecres, 25 de novembre del 2015

RUTA CIRCULAR A LA VALL D’ANGOSTRINA
RUTA I DESCENS PER CORRIOLS EN BTT

La visita de l’església de Sant Martí d’Envalls amb btt des de Llívia, és l’excusa perfecta per endinsar-nos a la Vall d’Angostrina, que durant aquestes primeres setmanes de tardor, llueix un contrast de colors digne de les millors postals. El descens fins al poble d’Angostrina, i més tard fins a Llívia, assegura la diversió en un paratge extraordinari.

La ruta comença des de l’església de Llívia, que bé mereix una visita abans de començar a pedalar. Una vegada sobre la bicicleta, sortirem pel fons de l’aparcament superior, a través d’un ample carrer que seguirem 300 metres fins a trobar l’inici del camí que visita les Fonts de Llívia (anunciat com a sender 153).
Seguint aquesta pista sense asfaltar trobarem la Font del Sofre (km 1,15) i la Font del Ferro (km 2,00), abans de pujar fins al pla del Tudó. En aquest primer tram d’ascens creuarem també el riu de Targasona, un petit rierol que va fent boniques cascades en el seu recorregut fins al Segre.
Ja al pla del Tudó (km 3,55) seguirem recte per acabar pujant fins a Targasona seguint marques de PR (marques grogues). Des del començament, les rampes de pujada són dures, però petits trams plans ens deixen recuperar forces i seguir fins arribar a trobar la carretera D-618 (km 5,50 de la ruta btt), que seguirem en direcció Targasona uns 500m fins a trobar la rotonda i carretera que ens acostarà fins al forn solar de Themis, reconeixible fàcilment per la seva gran torre de formigó.
Aquesta central tèrmica, és actualment una plataforma d’investigació per a la recerca i desenvolupament de projectes relacionats amb l’energia solar i es pot visitar durant els mesos de juliol i agost.
Nosaltres però, just a l’entrada de Themis (km 8,20) agafarem el camí que surt a l’esquerra amb marques de GR (marques vermelles i grogues) i que després de creuar un filat, planeja pels camps fins a trobar el Camí de la Ribera d’Angostrina.
Seguint aquest camí horitzontal al costat d’una canalització d’aigua, ens endinsarem tot mantenint l’alçada per la Vall d’Angostrina, un indret verge on la única edificació existent és la petita església de Sant Martí d’Envalls que més tard visitarem. Al km 11,20 deixarem el camí per fer un gir de gairebé 180 graus a l’esquerra i baixar per una pista amb força pendent que ens portarà directes al riu, que podrem creuar per la seva llera o bé per una passera de fusta. Ja a l’altra banda, agafarem la pista que remunta la vall i que de pujada ens conduirà fins a Sant Martí d’Envalls (km 13,00).
Per visitar aquesta esglesieta romànica del segle XII només caldrà deixar la pista principal per seguir sobre la bici 150m fins a la mateixa porta lateral de l’església, que normalment està oberta.
Una vegada retrobada la pista, la seguirem de pujada creuant una barrera i fins a trobar el primer revolt tancat a la dreta, ja a dalt de la Serra de N’Artigues (km 14,70). Aquest tram de pujada el farem per dins un bosc de bedolls que durant la tardor ens regala unes imatges espectaculars.
Des d’aquest punt podrem veure tot el que portem de ruta, i també el descens que ens espera fins a Angostrina!
Deixarem aquí la pista i seguirem el GR, que primer camp a través i després per sender, va baixant per una trialera que ens farà oblidar tot l’esforç de la pujada.
Haurem de parar atenció quan portem just 900 metres de descens (km 15,70), ja que en aquest punt haurem de deixar el GR per agafar el sender que surt a l’esquerra i que torna a recuperar el llom de la serra. L’inici d’aquest sender està marcat amb una creu de GR (marca de direcció equivocada).
En aquest segon tram de descens, també per corriol, seguirem un petit canal de rec que haurem de saltar en diferents ocasions fins arribar al poble d’Angostrina. Hi entrarem per la part alta, passant per davant el cementiri i l’església de Sant Andreu (km 17,30) per després baixar per dins els estrets carrerons fins a trobar la carretera general, que aquest cop seguirem de baixada durant un quilòmetre fins a Vilanova de les Escaldes.
Ja a Vilanova passarem per sota el càmping municipal i creuarem el riu d’Angostrina per enfilar-nos 400 metres per una pista de terra. En aquest punt (km 19,30 de la ruta) deixarem la pista principal per seguir el sender 312 que surt a l’esquerra i que ens portarà directes a Llívia i al punt d’inici i ara final de la ruta.